Hotellrumskriget på 2010-talet

Hotellbranschen jublade när det kom online-baserade aktörer som "Booking.com" och "Hotels.com". De mindre hotellen var glada mest av alla. Men utvecklingen fortsatte vidare. Båda hotellsajterna växte så pass mycket att 20-30% av hotellgästerna världen över bokade sina hotellrum på Booking.com och Hotels.com 

Booking.com ägs av Priceline Group som värderas till ca 700 miljarder kronor, medan Hotels.com ägs av Expedia Inc som värderas till ca 170 miljarder kronor. De är också Googles andra respektive tredje största annonsör.

När hotellkedjorna tröttnade på onlinesajterna utpressning, gick de stora hotellkedjorna med Marriott och Hilton i spetsen i en rad massiva reklamkampanjer i syfte att driva kunderna till kedjornas egna hemsidor. Då kontrade Priceline Group och Expedia med motkampanj med insats på ca 58 miljarder kronor. Som jämförelse kan nämnas Hiltons kampanj "Stop clicking around" som kostade flera miljoner dollar och var deras dyraste någonsin.

Expedia pressade hotellkedjorna genom att sänka hotellkedjornas rankning. Hotellkriget eskalerade alltså på 2010-talet. 

Därmed har Expedia Inc och Priceline Grupp med Booking.com och Hotels.com i spetsen startat ett hotellkrig med de stora hotellkedjorna som Sheraton, Hilton, Marriott, med flera.

Direktbokningar är en ödesfråga för hotellbranschen.

Oligopol på hotellmarknaden.